onsdag, april 12, 2017

Fiskarsockar

Jag har stickat några småprojekt under våren, men glömt lägga upp dem på bloggen så nu är det dags!

Först ut är ett par fiskarsockar i garnet Molly som jag stickade på rundstickor 5. Använde tå-upp metoder och gjorde turiksk uppläggning som jag lärde mig när jag stickade Adventssockan samt samma elastiska avmaskning som användes i det mönstret.
Garnet är Molly från Järbo, färg nummer 35008. Det gick åt ett nystan per socka.

Själva sockorna stickade jag så här:
Lägg upp 6 m per sticka med turkisk uppläggning.

Öka 1 m i början och 1 m i slutet på varje sida. Vartannat varv stickas utan ökning. Fortsätt till man har 24 maskor.
Sticka 2 räta och 2 aviga runt i fyra varv, förskjut resåren en maska och fortsätt så tills garnet tar slut eller det är önskad längd på sockan.
Maska av elastiskt: Sticka 1 rm, *1 rm = 2 m på höger sticka, sätt tillbaka båda m på vänster sticka, sticka ihop dem 2 rm i bakre mb = 1 m på höger sticka*, upprepa *-* till 1 m återstår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar