lördag, januari 05, 2013

Beställning Del 1

I december så stickade jag 2 mössor på beställning åt min adoptivmoster för att ha inomhus.
Egentligen skulle det bara blivit en mössa, men enligt de olika mönster jag kollade på så skulle det behövas 100gr, så jag köpte 2 nystan. Men det det gick bara åt ett nystan åt den första mössan så jag tyckte det var lika bra att göra en till   


Garnet är Delight (drops) färg nr 04 och använde rundstickor 3 och 4 (pro-knit är bra när man lätt kan byta stick-storleken).

Den första mössa är mitt egna mönster - men bården har jag tagit från detta mönster (från en barnmössa egentligen, men så länge antal maskor är delbart med 6 så är det lätt att anpassa).
Du får gärna använda mönstret, men länka i så fall tillbaka till min blogg och skriv en kommentar till mig så blir jag glad.

Mönster - Mössa på 2 stickor:

  • Lägg upp 114 maskor på stickor 4
  • Sticka slätstickning till det mäter ca 5 cm
  • Byt till stickor 3 och sticka resår-stickning (varannan rätmaska och varanna avig maska) ca 4 cm
  • Byt tillbaka till stickor 4 och sticka slätstickning ca 4 cm - dock ska den släta sidan vara på motsatt håll från den första biten slätstickning
  • Sticka bården 2 gånger (börja från rätsidan):
    VARV 1 - 1 am, 5 rm - upprepa hela varvet
    VARV 2 - 1 am, 1 rm, 3 am, 1 rm - upprepa hela varvet
    VARV 3 - 2 rm, 1 am, 1 rm, 1 am, 1 rm - upprepa hela varvet
    VARV 4 - 3 am, 1 rm, 2am - upprepa hela varvet
  • Sticka slätstickning ca 4 cm
  • Sticka bården en gång
  • Sticka slätstickning till mössan är så lång som man vill ha den
    MONTERING:
  • Maska av och sy ihop sidorna med en tjock nål - på toppen sy genom varannan maska och dra åt - fäst tråden och klipp av.
  • Slätstickningen längs ner viks upp (baksidan utåt) och sys fast så att den döljer resåren.
    KLART!!
Resultatet ses nedan (mamma agerar fotomodell)

 



Mössa nr 2 har hon inte fått ännu så den får vänta med att komma upp på bloggen ett litet tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar