måndag, juli 13, 2015

Envisa jag!

Jag är väldigt envis av mig (ibland mer än vad jag borde vara men men) och jag ville bli klar med toppen som jag börjde på innan musarmen gjorde sig påmind igen för några veckor sen. Har kunnat sticka, men att virka har inte gått. Men jag tog det sakta och höll virknålen på annat sätt så gick det ändå.

För några år sen så gjorde jag en topp som jag använt väldigt mycket och fått många komplimanger för. Efter alla tvättar så har den börjat bli lite sliten tycker jag så nu har jag gjort en ny!
Denna gången så skrev jag ner mönstret efterhand så att jag lättare kan göra fler.

Garnet heter Ariata Cotton Lyx (100% bomull) färgnr 4227. Färgen blev inte så bra på bilden med ljuset, men det är samma garn som jag använde till presenterna till min kollegas baby.


MÖNSTER:
Ca 80m per nystan och ca 5 nystan gick åt med stickor 12 och virknål 9.
  • Lägg upp 41 maskor med stickor 12
  • Rätstickning i 34 varv
  • Sticka 12 maskor, avmaska 17 maskor, sticka 12 maskor
  • Sticka 12 maskor, lägg upp 17 maskor, sticka 12 maskor
  • Rätstickning i 34 varv
  • Maska av och byt till virknål 9 
  • Virka runt ett varv och ihop med fasta maskor (fram och bakstycket klart
  • Virka runt ett varv med fasta maskor
  • Virka runt med halvstolpar till önskad längd och fäst garnet
  • Plocka upp maskor runt armhålan på stickor 12 och sticka runt till önskad längd på armen (19 varv når ner till armbågen)
  • Maska av och byt till virknål 9 
  • Virka ett varv med halvstolpar och fäst garnet
  • Runt halsen virka ett varv halvstolpar med virknål 9. Fäst garnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar