tisdag, februari 07, 2012

Mössor!

När det är så kallt ute och vitt på marken så blir jag inspirerad att göra mössor.. Dock använder jag inte mössor så mycket, så riskerar att få ett överflöd av dem hemma som inte används..... men det är lätt och går så snabbt att göra att jag inte kan låta bli.

 Mössan med nävermönster är klar - men det blev mer en basker än mössa....
Dock är den perfekt att ha hemma (den är lite för tunn att ha utomhus just nu) när man har en 'bad hair day', eller när man är för lat för att göra något åt håret....det händer emellanåt ;P
Använde restgarner (akryl) och med rundstickor nr 4. Kanten längs ner virkade jag med fasta maskor coh virknål 3 för att få mer stadga och kunna minska antal maskor lättare så den sitter bra på skallen.



Sen passade jag även på att göra en mössa som man kan ha utomhus nu :)
Använde lite olika restgarner som jag hade liggande hemma - vita alpackagarnet från fuskkragen, eskimo från tofflorna samt ett påbörjat nystan som kom med en restgarnspåse jag köpte för nåt år sen i garnäffären för 50kr. Det är 100% melerat ullgarn - väldigt likt Dream från Svarta Fåret, men 'bandet' fanns inte med så är inte säker. Med virknål nr 7 så tog det bara nån timma och sen var den klar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar