lördag, januari 17, 2015

Paleo

Ett litet annorlunda inlägg som inte handlar om virkning eller stickning utan om något annat som jag tycker är kul. Nämligen bakning - följer varje avsnitt av Hela Svergie Bakar/Hela England Bakar/Hela USA Bakar som går på sjuan. Men nu är jag med i en utmaning på Facebook som heter "100 dagar utan godis och kaffebröd", den går ut på att från den 5 januari och 100 dagar framåt så ska man inte äta socker, godis, kaffebröd mm. Men jag gillar ju att baka samt ibland så blir man ju sugen på nåt sött. Så vad gör man då?

Jo, man hittar andra saker att baka som inte innehåller socker.
Förra veckan bakade jag Mandelbröd med ost (inget vetemjöl men mandelmjöl istället), man kan göra mycket mer än macarons med mandelmjöl. Häromdagen testade jag Paleo blåbärs-scones och de blev ju bara såååå goda. Dessutom sockerfria och glutenfri så dem äter man med gott samvete. 

Den första omgången är redan uppäten - en klick naturell keso till och de gick inte att motstå. Dock tog jag ingen bild på dem då, men bakade en omgång till idag så passade på att knäppa en bild medans de står och svalnar.
Receptet hittade jag här genom en annan facebook-grupp som jag är medlem i. Kommer att testa de andra recepten vid något annat tillfälle då de verkar vara goda de med.
Funderar på att testa lite fler paleo-recept som är för vanlig mat också. Tänker inte bli fanatisk och bara äta enligt paleo, men att dra ner på raffinerat socker, konserveringsmedel, spannmål mm och äta mer ekologiskt med mer rotfrukter, bär och protein mår bara kroppen bra av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar